تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/06/06 - 12:42
کد خبر: 480402

میزگرد اختصاصی «خبرنامه دانشجویان ایران» پیرامون نقش جنبش دانشجویی در انتخابات؛

کرمی: هدف جنبش دانشجویی تبیین مسیر برای بهترین انتخاب است/ برغمدی: نگاه مردم به جنبش دانشجویی نگاه ویژه‌ای است

کرمی: هدف جنبش دانشجویی تبیین مسیر برای بهترین انتخاب است/ برغمدی: نگاه مردم به جنبش دانشجویی نگاه ویژه‌ای است

منصوری: رسالت اصلی جنبش دانشجویی در خصوص انتخابات دو بعد اصلی دارد که اولین آن تبیین هویت کلی انتخابات برای اقشار مختلف مردم است که این امر می تواند منجر به افزایش امید در سطح جامعه گردد. همچنین تبیین هویت کلی انتخابات، می تواند شور و شعور انتخاباتی را در حد بسیار مطلوب افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در انقلاب های معاصر، جنبش دانشجویی اهمیت و موقعیت والایی دارد؛ اهمیتی را که سیاست مداران جهان برای حرکت های دانشجویی قائلند، دیدگاه مثبتی که توده ها و اقشار مختلف مردم نسبت به قیام ها و جوشش های دانشگاهی دارند همه از برکت خصوصیاتی است که دانشجو و دانشگاه دارد.

جنبش دانشجویی، جنبش شعاری نیست؛ هر چند شعارهای سازنده و روشن گر از متن این جنبش می جوشد و اهداف حرکت عصیان گر را تفسیر می کند، ولی مبنای شعار را شعور تشکیل می دهد. به تعبیری، وجهه ی شعوری جنبش دانشجویی از وجهه ی شعاری آن ظهور و بروز بیشتری دارد؛ به عبارت دیگر در جنبش دانشجویی آتش استدلال و شعور به جوشش می آید نه آتش احساس.

جنبش دانشجویی، جنبش اجتهاد است و نه تقلید، چون دانشجو به سلاح علم و آگاهی مجهز است و مقدمات اجتهاد سیاسی را که عبارت باشد از: آگاهی به سنن و قوانین لایتغیر تاریخ و اجتماع، شناخت پدیده ها و فرهنگ ها و هویت های فرهنگی و مردمی... فراهم آورده است، لذا با استفاده از این مقدمات، حکم و وظیفه ی انقلابی خویش را کشف و اعتراض را آغاز می نماید.

از این رو «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در گفت‌وگو با محمدحسین منصوری؛ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج، فرشاد کرمی؛ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، محمدامین برغمدی؛ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌ علّامه‌ طباطبایی‌(ره) پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی و نقش تشکل های دانشجویی در انتخابات پرداختیم که در ادامه می خوانید:

سوال: نقش جنبش دانشجویی را در جریان سازی و تبیین گری نسبت به انتخابات در کشور چگونه می‌‍بینید؟

محمد حسین منصوری؛ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج در پاسخ به این پرسش اینگونه گفت: رسالت اصلی جنبش دانشجویی در خصوص انتخابات دو بعد اصلی دارد که اولین آن تبیین هویت کلی انتخابات برای اقشار مختلف مردم است که این امر می تواند منجر به افزایش امید در سطح جامعه گردد. همچنین تبیین هویت کلی انتخابات، می تواند شور و شعور انتخاباتی را در حد بسیار مطلوب افزایش دهد.

کرمی: فضای جامعه باید متاثر از فضای دانشگاه باشد/ برغمندی: نگاه مردم به جنبش دانشجویی نگاه ویژه‌ای است

منصوری افزود: بعد دوم انتخابات در ایجاد فضای شناخت از نامزدهای انتخاباتی خلاصه می شود و جنبش دانشجویی باید ایجاد کننده فضای شناخت عادلانه برای جامعه باشد. از طرفی مطالبه ایجاد و حفظ فضای شناخت عادلانه امری ضروریست و باید از نهاد ها و ارگان های مرتبط با این موضوع مطالباتی قاطع داشت.

فرشاد کرمی؛ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به این سوال گفت: جنبش دانشجویی همواره در ایران در طول تاریخ بخصوص در انقلاب مقدس ۵۷ در تبیین مسیر در مسائل مختلف نقش پر رنگی را  ایفا کرده است.

کرمی ادامه داد: این مسیر با سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در سال ۹۵ بسیار پر رنگ تر هم شده است جریان های مختلف همواره در تلاش بودند که دانشجویان را در مسیر نادرستی قرار دهند اما خداروشکر جامعه ی دانشجویی با حفظ مستقلی بودن و بی طرفی همواره به دنبال روشن سازی مسیر برای انتخاب درست مردم عزیز در تلاش است چه بسا در این مسیر سوخت می‌دهد آسیب میبیند اما مسیر حق طلبی و عدالت خواهی که مسیر انبیا ما بوده را ادامه میدهد.

وی افزود: قطع به یقین جامعه دانشجویی در انتخابات پیش رو هم نقش خواهد داشت و هدف آن است که با تببین مسیر برای مردم باعث شود که مردم با آگاهی کامل بهترین انتخاب خود را داشته باشند.

محمدامین برغمدی؛ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌ علّامه‌ طباطبایی‌(ره) به این پرسش اینگونه پاسخ داددرباره نقش جنبش دانشجویی در جریان‌سازی و تبیین‌گری اصل انتخابات کشور، آن گونه که ما از تاریخ جنبش از قبل انقلاب در جریان بوده می‌شود فهمید نگاه مردم به جنبش دانشجویی نگاه ویژه‌ای است و در حوادث سیاسی و اجتماعی کشور انتظار زیادی از دانشجویان می‌رود.

وی ادامه داد: دانشجو از یک طرف به مسئولین نزدیک است و از طرف دیگر به مردم. این دو ویژگی باعث می‌شود اسم حلقه میانی را ببریم؛ حلقه‌ای که حکومت و ملت را به هم وصل می‌کند. به اقتضای این جایگاه جنبش دانشجویی می‌تواند این نقش را ایفا کند و در انتخابات جریان‌ساز و تبیین‌گر است؛ چه در تبیین ضرورت و فواید انتخابات در کشور، چه در هدایت افکار عمومی و آراء.

سوال: مهمترین وظایف جنبش دانشجویی نسبت به انتخابات چیست؟

محمد حسین منصوری: همان طور که پیش تر گفته شد اولین و مهم ترین نقش جنبش دانشجویی در راستای تبیین هویت کلی انتخابات مجلس شورای اسلامی تعریف می شود و باید انتخابات به گونه ای تبیین گردد که سه سوال اساسی پاسخ داد شود. اول، ماهیت انتخابات چیست؟ دوم، چرا انتخابات مهم است؟ سوم، تاثیر انتخابات بر روند کلی جامعه و زندگی مردم تا چه اندازه است؟

در خصوص سوال سوم باید اضافه کنم که توجه به رأس دغدغه های فعلی جامعه که اکثرا اقتصادی هستند، بسیار مهم است و تشریح تاثیر انتخابات در بهبود یا عدم بهبود وضعیت اقتصادی کشور می تواند محور بسیار تاثیر گذاری در خصوص تبیین هویت کلی انتخابات باشد.

محمدامین برغمدی: مهم‌ترین وظیفه جنبش دانشجویی در انتخابات این است که در مقام موذن جامعه و حلقه میانی ایفای نقش کند. دانشگاه محل تحولات است و دانشجو بخشی از این محل است که می‌تواند حرکات تحولی داشته باشد و جامعه را با خود همراه کند.

در انتخابات امسال جنبش دانشجویی وظیفه دارد از تمام ابزار و امکانات برای افزایش مشارکت استفاده کند. جلوتر که برویم علاوه بر افزایش مشارکت جنبش دانشجویی باید با حفظ استقلال خود از احزاب و جریان‌ها، شاخص‌هایی را برای انتخاب اصلح معرفی کند.

فرشاد کرمی: از نظر ما هر دانشجو باید یک کارآگاه باشد و مهمترین وظیفه دانشجو بر این اساس شناسایی دقیق معضلات و مشکلات است و همچنین بهترین راهکار برای حل این مشکل در اختیار مردم قرار دهد. فضای سیاسی ، اجتماعی فرهنگی جامعه باید متاثر از فضای دانشگاه باشد نه برعکس.

کرمی: فضای جامعه باید متاثر از فضای دانشگاه باشد/ برغمندی: نگاه مردم به جنبش دانشجویی نگاه ویژه‌ای است

دانشجو باید برچسب ممنوعیت بزند بر همه ی به من ربطی ندارد ها در مسائل مختلف جامعه و بایستد در مقابل همه کسانی که میگویند به تو ربطی ندارد.یکی از خطیر ترین وظایف دانشجویان در امسال میتواند افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی باشد در دانشگاه ها باید بیشتر به این مسئله پرداخت تا ان شاءالله شاهد حل شدن بسیاری از معضلات بشویم.

ان شاءالله در انتخاب پیش رو هم جریان های دانشجویی مؤمن، متعهد ، با گذشت و عدالت خواه خواهد توانست مثل همیشه فضا را در جهت صحیح هدایت کند.

سوال: برنامه شما برای انتخاب و معرفی (اصلح) در انتخابات پیش رو چیست؟

محمد حسین منصوری:  انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج با توجه به مسائل حوزه فعالیت خود، در نظر دارد تا به بررسی طایفه گری و تاثیر نامطلوب آن در انتخاب شخص اصلح بپردازد. همچنین ایجاد فضای صحبت و مناظره نامزد های انتخاباتی در سطح دانشگاه، جزو دستور کار های اول این انجمن در ماه های منتهی به انتخابات می باشد.

فرشاد کرمی: حدیث امام علی (ع) که فرمودند: حق با شخصیت ها شناخته نمیشود ،حق را بشناس تا اهل آن را بشناسی . مرجع تمامی برنامه های ما در شناخت فرد اصلح برای جامعه میباشد ما در تلاشیم که در شناخت حق به مردم و دانشجویان عزیز کمک کنیم. یقینا شناخت حق و مشارکت حداکثری در انتخابات باعث میشود مجلسی مردمی انتخاب شود که معضلات و مشکلات آنها را بتواند پیگیری کند.

کرمی: فضای جامعه باید متاثر از فضای دانشگاه باشد/ برغمندی: نگاه مردم به جنبش دانشجویی نگاه ویژه‌ای است

محمدامین برغمدی: آنچه ما در انجمن مستقل علامه دنبال می‌کنیم این است که بر اساس همین خط مشی جلو برویم و این فضای رسانه‌زده‌ای که همیشه وجود داشته را پس بزنیم. اگر تاریخ  را نگاه بکنیم چه از همان انتخابات ریاست جمهوری اول انقلاب چه انتخابات مجلس که بعضا به فتنه کشیده شد یا بعضا باعث ریزش و رویش‌هایی شد(مثل انتخابات ۷۸) این مسائل وجود داشته و نقش دانشجو خیلی مهم است.

برنامه ما نیز همین است که با حفظ استقلال شاخص‌هایی را ارائه دهیم و عموم جامعه را به افزایش مشارکت تشویق کنیم. ان‌شاءالله مسیری که مقام معظم رهبری فرمودند، یعنی انقلابی بودن مجلس، ادامه پیدا کند و افراد صالح وارد مجلس شوند.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top